محله ما
وبلاگ اشکاردشت

 پیشاپیش سال نو رو به همه ایرانی ها در هر کجای دنیا تبریک می گم .همچنین به هم محله ای های عزیز،    امیدوارم همیشه سالم و تندروست و در کنار خانواده، سال خوشی رو پشت سر و روزهای خوشی رو پیش رو  داشته باشید. امسال هم گذشت. این سن ماست که داره کنتور می ندازه. مطلب زیر در مورد عید نوروزه که از تبیان گرفتمش . 

عید نوروز چگونه شکل گرفت

انسان‏، از نخستین ادوار زندگی اجتماعی، متوجه بازگشت و تكرار برخی از رویدادهای طبیعی، یعنی تكرار فصول شد. نیاز به محاسبه در دوران كشاورزی ، یعنی نیاز به دانستن زمان كاشت و برداشت، فصل بندی ها و تقویم دهقانی و زراعی را به وجود آورد. نخستین محاسبه فصل ها، بی گمان در همه جوامع با گردش ماه كه تغییر آن آسانتر دیده می شد صورت گرفت. و بالاخره در نتیجه نارسایی ها و ناهماهنگی هایی كه تقویم قمری، با تقویم دهقانی داشت، محاسبه و تنظیم تقویم بر اساس گردش خورشید صورت پذیرفت. سال در نزد ایرانیان از زمانی نسبتا كهن به چهار فصل سه ماهه تقسیم شده و همان طور كه ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه آورده است آغاز سال ایرانی از زمان خلقت انسان ( یعنی ابتدای هزاره هفتم از تاریخ عالم) روز هرمز از ماه فروردین بود، وقتی كه آفتاب در نصف النهار ، در نقطه اعتدال ربیعی ، و طالع سرطان بود.

 پیدایش نوروز 

جشن نوروز را به نخستین پادشاهان نسبت می دهند. شاعران و نویسندگان قرن چهارم و پنجم هجری چون فردوسی، عنصری، بیرونی، طبری و بسیاری دیگر كه منبع تاریخی و اسطوره ای آنان بی گمان ادبیات پیش از اسلام بوده ، نوروز را از زمان پادشاهی جمشید می دانند.در خور یادآوری است كه جشن نوروز پیش از جمشید نیز برگزار می شده و ابوریحان نیز با آن كه جشن را به جمشید منسوب می كند یادآور می شود كه : «آن روز كه روز تازه ای بود جمشید عید گرفت؛ اگر چه پیش از آن هم نوروز بزرگ و معظم بود».

روایت های اسلامی درباره نوروز

 آورده اند كه در زمان حضرت رسول (ص) در نوروز جامی سیمین كه پر از حلوا بود برای پیغمبر هدیه آوردند و آن حضرت پرسید كه این چیست؟ گفتند كه امروز نوروز است. پرسید كه نوروز چیست؟ گفتند عید بزرگ ایرانیان. فرمود: آری، در این روز بود كه خداوند عسكره را زنده كرد. پرسیدند عسكره چیست؟ فرمود عسكره هزاران مردمی بودند كه از ترس مرگ ترك دیار كرده و سر به بیابان نهادند و خداوند به آنان گفت بمیرید و مردند. سپس آنان را زنده كرد وابرها را فرمود كه به آنان ببارند از این روست كه پاشیدن آب در این روز رسم شده. سپس از آن حلوا تناول كرد و جام را میان اصحاب خود قسمت كرده و گفت كاش هر روزی بر ما نوروز بود.و نیز حدیثی است از معلی بن خنیس كه گفت: روز نوروز بر حضرت جعفر بن محمد صادق در آمدم گفت آیا این روز را می شناسی؟ گفتم این روزی است كه ایرانیان آن را بزرگ می دارند و به یكدیگر هدیه می دهند. پس حضرت صادق گفت سوگند به خداوند كه این بزرگداشت نوروز به علت امری كهن است كه برایت بازگو می كنم تا آن را دریابی. پس گفت: ای معلی ، روز نوروز روزی است كه خداوند از بندگان خود پیمان گرفت كه او را بپرستند و او را شریك و انبازی نگیرند و به پیامبران و راهنمایان او بگروند. همان روزی است كه آفتاب در آن طلوع كرد و بادها وزیدن گرفت و زمین در آن شكوفا و درخشان شد. همان روزی است كه كشتی نوح در كوه آرام گرفت. همان روزی است كه پیامبر خدا، امیر المومنین علی (ع) را بر دوش خود گرفت تا بت های قریش را از كعبه به زیر افكند. چنان كه ابراهیم نیز این كار را كرد. همان روزی است كه خداوند به یاران خود فرمود تا با علی (ع) به عنوان امیر المومنین بیعت كنند. همان روزی است كه قائم آل محمد (ص) و اولیای امر در آن ظهور می كنند و همان روزی است كه قائم بر دجال پیروز می شود و او را در كنار كوفه بر دار می كشد و هیچ نوروزی نیست كه ما در آن متوقع گشایش و فرجی نباشیم، زیرا نوروز از روزهای ما و شیعیان ماست.

جشن نوروز

 جشن نوروز دست كم یك یا دو هفته ادامه دارد. ابوریحان بیرونی مدت برگزاری جشن نوروز را پس از جمشید یك ماه می نویسد: « چون جم درگذشت پادشاهان همه روزهای این ماه را عید گرفتند. عیدها را شش بخش نمودند: 5 روز نخست را به پادشاهان اختصاص دادند، 5 روز دوم را به اشراف، 5 روز سوم را به خادمان و كاركنان پادشاهی، 5 روز چهارم را به ندیمان و درباریان ، 5 روز پنجم را به توده مردم و پنجه ششم را به برزگران. ولی برگزاری مراسم نوروزی امروز، دست كم از پنجه و «چهارشنبه آخر سال» آغاز می شود و در «سیزده بدر» پایان می پذیرد. ازآداب و رسوم كهن پیش از نوروز باید از پنجه، چهارشنبه سوری و خانه تكانی یاد كرد.

پنجه (خمسه مسترقه)

 بنابر سالنمای كهن ایران هر یك از 12 ماه سال 30 روز است و پنج روز باقیمانده سال را پنجه، پنجك، یا خمسه مسترقه، گویند. این پنج روز را خمسه مسترقه نامند از آن جهت كه در هیچ یك از ماه ها حساب نمی شود. مراسم پنجه تا سال 1304 ، كه تقویم رسمی شش ماه اول سال را سی و یك روز قرارداد، برگزار می شد.

میر نوروزی

 از جمله آیین های این جشن 5 روزه، كه در شمار روزهای سال و ماه و كار نبود، برای شوخی و سرگرمی حاكم و امیری انتخاب می كردند كه رفتار و دستورهایش خنده آور بود و در پایان جشن از ترس آزار مردمان فرار می كرد. ابوریحان از مردی بی ریش یاد می كند كه با جامه و آرایشی شگفت انگیز و خنده آور در نخستین روز بهار مردم را سرگرم می كرد و چیزی می گرفت. و هم اوست كه حافظ به عنوان « میرنوروزی» دوران حكومتش را « بیش از 5 روز» نمی داند.از برگزاری رسم میر نوروزی، تا لااقل 70 سال پیش آگاهی داریم. بی گمان كسانی را كه در روزهای نخست فروردین، با لباس های قرمز رنگ و صورت سیاه شده در كوچه و گذر وخیابان می بینیم كه با دایره زدن و خواندن و رقصیدن مردم را سرگرم می كنند و پولی می گیرند بازمانده شوخی ها و سرگرمی های انتخاب «میر نوروزی» و «حاكم پنج روزه » است كه تنها در روزهای جشن نوروزی دیده می شوند و آنان در شعرهای خود می گویند: «حاجی فیروزه، عید نوروزه، سالی چند روزه».

تقویم رسمی 91

نرم افزار تقویم خورشیدی




تاریخ: سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط اویس نیکوئی

هواپیما

ماشین وموتور

گرافیکی

طبیعت




تاریخ: سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط اویس نیکوئی
ارسال توسط اویس نیکوئی
ارسال توسط اویس نیکوئی

می خواستم یک متن کامل در این مورد بنویسم . ولی چونبحث سنگینیه واز حوصله یه وبلاگ خارجه رو همین حساب خلاصه وار چیزهای مهمشو براتون می زارم.

موسیقی (یا موسیقیا)،واژه ای یونانی است که در اصطلاح و فرهنگ لغت معادل مفهوم «غنا» دانسته شده و در چند معنا به کار می رود :
الف) اصوات و نغمه های موزون و متناسب که از طبیعت برخی اشیاء و یا از حنجره حیوانات شنیده می شود.
ب) آواز خوش که از حنجره آدمی بیرون آید.
ج) صدایی که از نواختن آلات موسیقی تولید می شود.
ولی این دو واژه ، در حوزه مفاهیم دینی و اصطلاح فقیهان با یکدیگر تفاوت دارند . «غنا» از دیدگاه فقه عبارت است از : آوازی که از حنجره آدمی بیرون آید و در گلو چرخانده (چهچه) و در شنونده حالت سرور و وجد ایجاد کند و مناسب با مجالس لهو و خوش گذرانی باشد . اما موسیقی به صوت و آهنگی گفته می شود که از آلات موسیقی پدید آید.
در اسلام غنا حرام است که دراینجا فقط به علتهای آن اشاره می شود:
1. باعث گرایش به فساد می شود.
2. باعث غفلت از یاد خدا می شود.
3. باعث زیان بخشی بر اعصاب می شود.
اصولاً کار لهو و لعب و غنای که عقل و فکر رو از حد اعتدال خارج کنه حرامه ، مثل بعضی از موسیقی ها که انسان با شنیدنش در حرکات و رفتار بی اختیار می شه.
در کل در باب موسیقی و آلات موسیقی نظر و حکم کلی مراجع اینه که کاربرد اونها در مصادیق لهو ولعب و خوشگذرانی های مختلط و مجالس گناه جایز نیست و حرامه.باید این رو اضافه کنم که در باب آلات موسیقی ما دو نوع آلات موسیقی داریم یکی آلاتی که اختصاصاً در مجالس لهو ولعب استفاده می شه که حرامه ودومی آلات مشترک که استفاده از اونها در مصادیقی که در بالا ذکر شد حرامه و در کارهای که حرام شمرده نشده جایز هستش و همینطوره در باب گوش دادن وآموزش ویا نگهداری این ابزار و آلات موسیقی .
در مورد تشخیص لهوو لعب بودن موسیقی همه فقها اختیار و تشخیص رو به عهده فرد موکلف گذاشته اند . با توضیحاتی که در بالا داده شد استفاده موسیقی در کارهای بیهوده و لهوی که عقل انسان را از اختیار سلب می کند حرام است. و اینکه موسیقی درست و حسابی حرام نیست . ملاک تشخیص گفته شد حالا خودتون می تونید تشخیص بدید که چه آهنگی حلاله وچه آهنگی حرام. البته این یک قسمت بسیار بسیار کوچیک از تحلیل موسیقی در اسلام اگر خواستید می تونید در مورد موسیقی به کتابهای توضیح المسائل و استفتائات مراجع تقلید رجوع کنید.




تاریخ: پنج شنبه 11 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط اویس نیکوئی

خوب اونهای که رای نمیدن خودشون می دونن،اما اونهایی که رای می دن بدونن که همینجوری و برای تفنن رای نمیدن بلکه برای مدت 4 سال باید با سیاست قانون گذاری نمایندشون سر کنن، پس بهتره با چشمان باز انتخاب کنن چون یه انتخاب بد باعث دلسردی خودتون و حتی خوشحالی بعضی ها می شه .

چیزی که در دین ما هست اینه که یک مسئول باید نسبت به مردمش آگاه باشه و نگذاره مردمش در سختی باشن ولا قصد ندارم نهج البلاغه رو اینجا بازنویسی کنم ولی اگر نگاهی به نهج البلاغه بندازین می فهمین که یک مسئول چگونه باید باشه .

پس سعی کنیم با رای خودمون آینده کشورمون رو بسازیم چون کسی که با رای ما بالا می ره میتونه در قانون یک مملکت تاثیر بذاره و این قانون می تونه در پیشرفت کشور بسیار موثر باشه ودر کل به زبان خودمونی یک نماینده پاکار یا به قولی فعال و موثر می تونه به جامعه کمک کنه.(حداقل نسبت به رای که دادیم دلسردمون نکنه.)




تاریخ: پنج شنبه 11 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط اویس نیکوئی

 

 مقدمه

 امروزه بحث نظام های انتخاباتی یکی از مباحث عمده علم سیاست را تشکیل میدهد چرا که در پیوند مستقیم با   نحوه توزیع کرسیهای نمایندگی میان احزاب و گروهای سیاسی، آرایش حزبی جامعه و قدرت و ضعف دولتهای   موجود  قرار دارد. از طرف دیگر انعطاف پذیری بیشتر نسبت به سایر عناصر نظام دموکراسی دارد، به همین جهت   اصلاح قوانین انتخاباتی یکی از خواسته های اصلی احزاب و گروههای سیاسی در بسیاری از جوامع می باشد.
 انتخابات

 انتخابات جریانی رسمی است . انتخابات برای تصمیم گیری مردم یا بخشی از مردم است که شخص یا اشخاصی  را برای مقام، پست یا مسولیتی و برای مدتی معلوم با ریختن رای خود به صندوق‌های انتخاباتی می گزینند.هدف اصلی از انتخابات سیاسی انتخاب نمایندگان مردم می‌باشد که به آن دموکراسی نمایندگی می گویند.

 نمایندگان مردم

 کسانی را که مردم از جانب خود انتخاب می کنند نماینده خوانده می شوند. همه نمایندگان با هم تشکیل پارلمان  می دهند. کسانی که انتخاب می شوند پیش از انتخابات تعیین می شوند و آنان را کاندیدا می نامند. رای، تصمیم یک شخص برای انتخاب کاندیدا می باشد.در جریان انتخابات، برای انتخاب نمایندگان برای پارلمان شرایطی اعلام می شود، که بسیار لازم هستند تا انتخابات نمایانگر اراده و تصمیم مردم باشد.

 شرایط انتخابات

 ۱ - یک رای : کسانی که واجد شرایط برای انتخاب کردن هستند می توانند یک رای به صندوق بیاندازند.
 ۲ - برابری: هر انتخاب کننده تنها می تواند یک بار یک رای بدهد و همه رای‌ها برابر می باشند و یکسان شمرده می شوند.
 ۳ - مخفی بودن رای: در جریان و پس از انتخابات می باید همه انتخاب کنندگان اطمینان داشته باشند که این که به چه کسی رای داده اند مخفی می ماند.
 ۴ - تقلب در رای: آرای داده شده مردم را نمی توان تغییر داد، نمی توان نابود کرد و هیچ رایی را نمی توان پس از پایان انتخابات به آرای داده شده اضافه کرد.
 ۵ - کنترل انتخابات: هر انتخاب کننده حق این را دارد که هر زمان که بخواهد درستی شرایط نام برده در ۱ تا ۴ را برای اطمینان خود کنترل کند.

 دادن یا ندادن

 در هرکشورمتمدن و آزاد یک فرد باید در سرنوشت مملکت خود شرکت کند...تصمیم با فرد است،که تا چه اندازه در سرنوشت مملکت خود سهیم باشد.




تاریخ: دو شنبه 8 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط اویس نیکوئی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 25
بازدید کل : 47219
تعداد مطالب : 22
تعداد نظرات : 41
تعداد آنلاین : 1






در اين وبلاگ
در كل اينترنت
ابزار وبلاگنویسی اس ام اس جدید
استخاره آنلاین با قرآن کریم